Günlük konuşmamızda neredeyse en
fazla kullandığımız kelimeler olan ‘almak’
ve ‘vermek’ kavramları hiç
düşündürmüş müdür acaba bizi? Arka planı böylesine karmaşık ve dolu olan iki
kavramın böylesine alelade bir boyuta indirgenmiş olması hayrete şayandır.
Hiç düşündünüz mü? Verdim, demek ne kadar çok şey ifade
edebilir. Veya aldım demek.
- Verdim ki bana bağlansın… Baktım adam
işi bırakacak, istediği maaşı verdim.
Yoksa halimiz haraptı. Üç kişilik iş yapıyor tek başına, aslında ona verdiğim kadarını vereceğim üç kişi
ancak yapar o işi.
Veya
- Verdim ki doysun… Günlerdir görüyordum
onu. Adamın açlıktan bir deri bir kemik kalmış denebilecek kadar zayıf olması
çok etkilemişti beni.
Veya
- Verdim ki beni terk etmesin… Ne
yapabilirdim ki? Aşığım o kadına. Ama o da aslında paraya ve nüfuza âşık. Hal
böyle olunca, ona bir spor araba almak farz olmuştu.
Veya
- Verdim ki iyiliksever sansınlar…
Doyurmak falan değildi amacım. İyiliksever bir adam imajı oluşturmam
gerekiyordu. Yoksa bana ne o sefilin muhtaç oluşundan.
Bunlar, ‘verdim’le kurulabilecek cümlelerden bazıları. Ya da daha doğru bir
deyişle, verdim kavramının arkasını
doldurabilen amaçlardan bir kaçı. Peki, ‘aldım’la
ilgili olarak ne gibi düşünceler olabilir.
- Aldım ama vermese de kalırdım… Bunca
yıldır çalışıyorum. Şimdi, kovsa beni ne yaparım. Bu yaştan sonra otur iş ara,
hadi buldun alışmak bir iş, alıştırmak bir iş. Hiç de çekilir dert değil
doğrusu.
Veya
- Aldım ki eli alışsın… Böyle saflar
oldukça çalışmama gerek yok. Bir de şu sıtmalı görünüşüm yok mu, daha nice safları
düşürüyor ağıma.
Veya
- Aldım ki onun olduğumu sansın… Adam
aptal. Beni araba, ev, parayla satın alabileceğini sanıyor. Bırak öyle sansın,
ben hayatımı yaşamaya bakarım.
Veya
- Aldım, çünkü gerçekten açtım… Bu kadar
ihtiyacım varken, gurur yapacak halim yoktu ya.
Peki, hiç mi saf, arı, temiz bir ‘almak’ veya ‘vermek’ yoktur. Vardır elbet. Dünya kötüdür ama tamamen değil. Almak veya vermek gereklilik şartıyla yerine getirilen eylemler olurlarsa, her
türlü art niyet yok olacaktır. Veren
her kim ve her ne niyetle veriyor olursa olsun, alanın gerek varsa alması ve gerek yoksa almaması almak açısından tüm art niyetleri
temizleyecektir. Kaldı ki aynı durum veren
için de söz konusudur. Alan her kim
ve her ne niyetle alıyor olursa olsun, verenin
gerek varsa vermesi ve gerek yoksa vermemesi vermek açısından tüm art niyetleri temizleyecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder